Desatero pro rodiče prvňáka
- Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvňáčka. Každý den ostrouhám tužky. Dítě jich má mít v zásobě několik.
- Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je dáváme do aktovky.
- Školní pomůcky koupím raději až po poradě s vyučujícím.
- Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe dvakrát 15 minut.
- Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.
- Příprava na vyučování má být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky.
- V klidu si povídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy.
- O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím nenásilnou formou jeho rozumové vnímání.
- Své dítě raději pohladím, pochválím za drobné úspěchy. Snažím se nezlobit se, když se mu ve škole něco nedaří.
- Hledám cestu, jak neúspěchy odstranit.
Když prvňáček za pár dní řekne, že do školy už nepůjde, protože se mu tam vůbec nelíbí a další dny ráno přichází s tím, že ho něco moc bolí, máme se tím vážně zabývat? Máme ho nechat doma nebo vyrazit za paní učitelkou ?
Ve skutečnosti se obvykle nic neděje. Dítě si jen stýská nad ztrátou volnosti a problém brzy vymizí. Musíme si uvědomit, že prvňáček je citlivý na zdánlivé maličkosti. Může velmi dramaticky reagovat i např. na nezvyklou barvu vlasů paní učitelky.
Vyjádřete před dítětem pochopení pro situaci "to já moc dobře znám, když se člověku někam nechce".
Vyprávějte vlastní zkušenosti se školou nebo z práce. Neptejte se přímo, co se děje. Malé děti často neumějí zhodnotit situaci a nevědí, co přesně jim ve škole vadí. Raději počkejte až se dítě samo, spontánně rozhovoří. Někdy se dítě stydí nebo nevěří, že by mu rodiče mohli pomoci. Buďte proto trpěliví. Problémy nebagatelizujte a neřešte je mávnutím ruky.
Nikdy dítě nezesměšňujte a nehodnoťte situaci větami - to nic není, to se spraví, to se ti stane ještě tisíckrát.
Jestliže stesky dítěte neustávají měli bychom se vypravit do školy a promluvit s učitelem, sdělit mu informace o problému a požádat o radu. Současně se domluvte, co podnikne on pro zlepšení situace. Nenechte se uchlácholit větami - ono si zvykne, to se poddá.